BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, December 2, 2009

BBQ Aidiladha 09

Pada hari Sabtu yang lalu,kami telah mengadakan sebuah hari keluarga kecil-kecilan di Sepayang,Rompin....Sebuah keluarga mesti ada menyediakan juadah masing2..Ibu dan ayahku hanya menyediakan air soda yang dicampur dgn sirap..(float)manakala alang menyediakan pizza..,k.mi dengan bubur jagungnye...(lg ape arr...???da lupe la..maaf nama yg tidak disebut..)dan juge para waiter yg sedia menolong untuk membakar ikan,jagung,dan lain2....
Selepas itu...,M.cik Ha memberi anak2 sedarenye yg pompuan dan (nakal) ni rantai..,kerongsang,gelang dan lain2....(time kasih M.cik Ha)...




p/s:sebenarnye penat keroh otak nk buat cite kat atas ni..,walaupun pendek...baca saje lah!!

Sunday, August 23, 2009

Kem 1 Malaysia di PKKKL

Program Kem 1Malaysia merupakan satu program perkhemahan yang melibatkan murid-murid dari pelbagai kaum, bangsa dan etnik di Malaysia. Sehubungan dengan itu Pusat Kokurikulum Kuala Lumpur dengan kerjasama Pejabat Pelajaran Daerah Keramat telah diamanahkan untuk menganjurkan Kem 1Malaysia daerah Keramat yang berlangsung di Pusat Kokurikulum Kuala Lumpur dan SMK Seri Titiwangsa pada 7 hingga 10 Ogos 2009. Sebanyak 39 buah sekolah dari daerah Keramat telah menyertai program tersebut dengan penglibatan pelajar seramai 282 orang murid tahun 4,5 dan 6.
Selama 4 hari 3 malam,saya menyertai programi ini.Pelbagai aktiviti telah dirancang dan dijalankan. Antara aktiviti yang menarik ialah pelbagai jenis permainan rakyat dan sukan rakyat seperti permainan konda kondi, galah panjang, terompah gergasi, terompah tempurung kelapa, tuju para, boling buah kelapa dan lain-lain lagi. Untuk mendekatkan lagi kami dengan budaya makanan Malaysia, kami telah didedahkan dengan pelbagai masakan Malaysia seperti roti canai, maruku, kuih buah melaka, kuih kapit, lempeng pisang, popia goreng dan pelbagai jenis minuman berdasarkan ras utama di Malaysia.Yang paling bestnye..,saya dah pandai masak apa yang diajar. Selain daripada mengenali masakan pelbagai etnik di Malaysia, kami juga didedahkan dengan asas tarian pelbagai bangsa. Program-program lawatan ke Balai Seni Lukis Negara diadakan seiring dengan Tema 1Malaysia yang sedang berlangsung disitu. Pelajar juga dibawa melawat ke Memorial Tun Hussien Onn dan Memorial Tunku Abdul Rahmat Putra Al-Haj. Kami disediakan aktiviti berbentuk kuiz dan diakhir program lawatan, penyampaian hadiah telah disampaikan oleh Pengarah Arkib Negara, Dato` Sidek Hj. Jamil.

Boleh tahan jugak la..,tapi pada mulanya saya nangis senyap2 dalam tandas sebab kat situ tak de kawan n lg satu mestilah rindu kat keluarga....Pada hari kedua,saya dapat juga jumpa seorang kawan dari Sekolah Kebangsaan Setapak Indah yang satu kepala dengan saya....Kita orang pada mulanya memang menganggap kem ni bosan....tapi,dapat banyak barang percuma....Antaranya topi,baju,seluar,beg sandang,pen,buku dan kasut sukan...

Saturday, June 13, 2009


Selepas berlangsungnye perkahwinan Abang Mie...,aku telah mengikut mak cu ke Kemaman manakala ibu bapaku serta adik-beradikku pulang ke rumah di KL.....Walaupun sehari saja aku berada di Kemaman...,aku berkesempatan juga melawat ke punca mata air Telaga Simpul....Aku juga sempat pergi sungai yang berdekatan dengan Telaga Simpul...,dan bermain buaian di taman permainan.....Sewktu aku berada di sungai...sepupuku mengajak aku bergambar di sebuah batu..agak besar juga batu tu...Tiba2 sewaktu dia sedang berusaha untuk ke batu itu..,kakinya tergelincir....Nasib baik dia sempat menarik tanganku...,kalau tidak...dia kata mesti kepalanya dah terhantuk kat batu....Yang peliknye,dia jatuh tapi aku yang basah lenjun....Aku pinjamlah baju anak k.Mi...dan memakai seluar Fikriah...Sambung pulak yang lain..........


Selepas ke Kemaman...,m.cu singgah ke rumah Delah untuk menghantarku kerana aku akan pulang ke KL dengan menumpang Papa dan Delah yang sememangnye akan ke Kl...Jadi aku mesti ke rumah Delah....Mama pun bertanya kepada Fikriah sama ada dia nak ikut ke tak...Sebab ada aku,dia pun jawablah nak....Delah berkata kalau nak ikut bawak Ada sebab tak berbaloilah hantar Fiki sorang je ke Johor lepas balik dr KL...Tp m.cu tak bagi sebab m.cu akan meneruskan perjalanannye ke Kota Tinggi..Takkan Ada tak jumpa atuk dia kot...Pastu apa lagi merajuklah Si Fiki a.ka. Fasha Sandha kononnye tu sebab tak dpt ikut...Mama yang kesian kat dia pun ckp,"Kalau nak ikut ada 1 syarat,kemas baju sendiri dan jangan ada pun yang tertinggal.."Fiki pun tak jadi merajuk...

Sampai saja di KL,kami singgah di rumah Aunty Sue...Makan jap...Dia masak tomyam..Fikriah berbisik dengan nada perlahan tetapi masih boleh didengar orang..,"Asyik2 tomyam...,semalam pon makan tomyam..."Selepas itu,lengannye yang gebu itu dicubit oleh Delah tanpa dilihat oleh orang lain melainkan aku di sebelahnye...Kerana dalam perjalanan ke rumah Delah bersama m.cu kami ada makan mee hoon tomyam....Aku tersenyum sahaj melihat Fiki yang mula mencebikkan mulut sewaktu makan...

Hanya Fikriah yang tidur di rumahku manakala Delah dan Papa tidur di rumah Aunty Sue...(ni baru topik yang kat atas) 2 hari di rumah aku...,rasanya memberi kebosanan kepada Fikriah yang mengharapkan dapat jalan2 dan shopping di situ kerana sememangnye Fiki teringin hendak meronda di KL....Hal itu disebabkan oleh ayahku bekerja dan pulang pada pukul 8.00 malam manakala ibuku belajar di IB (Institut Bahasa) pada setiap cuti sekolah dan akan balik pada waktu petang.Jadi tiada siapa yang dapat membawa kami jalan2 melainkan hanya duduk di rumah,menonton tv dan bermain di taman.... Sori ya FIKI....!!

Ada peristiwa yang membuatkan ibuku tergelak apabila aku ceritakan....Kerana Fiki hanya tersenyum kepada aku apabila ibuku yang kepenatan baru balik dr IB membeli lauk yang dinamakan TOMYAM...Aku cerita lah...,"Mak,masa dalam perjalanan ke rumah Delah m.cu belanja akak dan Fiki makan Tomyam...Lepas tu...,kat umah Aunty Sue pon kitorang mkn tomyam...Semalam kan mak beli tomyam...Masa lepas makan dekat bilik dia kata 3 kali makan tomyam"....Mak aku berkata..,"Nape tak cakap awal2...,kalau tak mak beli lauk lain,"

Aku juga berfikir seperti itu....

Sunday, June 7, 2009

Meriahnyer!!

Pada hari Ahad bersamaan 7 JUn 2009....,majlis perkahwinan Abang Mie dan Kak Ila pon berlangsung....Aku dan Nisa awal2 pagi lagi sudah bersiap untuk ke rumah makcik Ha...Majlis itu bermula pada jam 1.00 ptg.......Sebelum tu,aku menolong ibuku untuk menyusun buah-buahan dan hiasan kuih bersama Kak Iwa dan Mak Cu.....Aku dan sepupuku yang lain diberi tugas untuk memberi cenderamata dan gula2 kepada tetamu yang hadir.Belum pon habis majlis tu,aku dah berhenti kerja........,penatla...Dah la....sampai sini je.....Penat nak taip ni...♥

Tuesday, June 2, 2009

Keindahan Pulau Redang



Pulau Redang, situated 45km off the coast of Kuala Terengganu, is the largest of all Terengganu's islands. From the very first glance, Pulau Redang will enchant visitors with its compelling beauty. Its incredibly azure waters fringed by white sand, against the backdrop of verdant jungle-clad hills make picture-postcard views.
Pulau Redang archipelago comprises 9 islands, the Lima Island, Paku Besar Island, Paku Kecil Island, Kerengga Besar Island, Kerengga Kecil Island, Ekor Tebu Island, Ling Island, Pinang Island and Redang Island. This archipelago is abounds with marvelous marine fishes, turtles and coral reefs, ensuring a great snorkelling and scuba-diving experience. Redang Island which is approximately 7km in length 6km in width, is the largest of all other islands in the Marine Park.
Redand Island boasts two beautiful beaches, the Long Beach or locally known as Pasir Panjang, situated on the east coast and Teluk Dalam Kecil, a sheltered cove tucked away on the northeast of the island. Teluk Dalam Kecil is the location of the Berjaya Redang Beach Resort, a five-star accommodation on the island.
Streching over 800m, Pasir Panjang is a dream come true for sun-seekers. Here, underneath the clear blue sky, one can spend hours by basking in the sun, or strolling by the beach and feel the sensation of soft sand sinking under the feet. The beach is lined by a number of resorts overlooking the sea, offering various styles of accommodation.
A myriad of surprises await beneath the bewithchingly blue sea. The waters teem with a wealth of marine life and corals, and the good visibility makes it ideal for snorkelling and diving. At the Marine Park Centre friendly wrasses, sergeant majors and breams swarm around snorkellers. Divers can look forward to thrilling encounters with black-tip sharks. Rare giant clams and hawkshill turtles too have been sighted here.
Lang Tengah, a 30-minutes boat ride from Redang, is one of the state's best kept secrets. Located midway between the islands Redang and Perhentian, its sparkling white sand and aquamarine waters are simply irresistible. The varieties of hard and soft corals and prolife marine life here make it a perfect destination for divers.
* The best time to visit Pulau Redang & Pulau Lang Tengah is between April and October. Take note that most resorts are closed during the Northeast Monsoon, which blows from November to March.

Sunday, May 31, 2009

JANUARI
bercita-cita tinggi dan orangnya serius, suka mendidik dan dididik, sangat mudah melihat kelemahan orang dan suka mengkritik, rajin dan setiap yg dibuat nampak keuntungan, suka smart, kemas dan teratur bersifat sensitif , berfikiran mendalam, pandai mengambil hati org lain, pendiam kecuali telah dirangsang, agak pemalu, daya tumpuan yang sangat tinggi, mudah mendisiplinkan diri sendiri, badannya sihat tetapi mudah diserang selsema, bersikap romantik tetapi tidak pandai mempamirkannya, cukup sayang pd kanak-kanak, suka duduk rumah, setia pada segala-galanya, perlu belajar kemahiran sosial, cukup cemburu yg sangat tinggi

FEBRUARI
berfikiran abstrak, sukakan benda yang reality dan abstrak inteligent, bijak dan genius, berpesonality yg mudah berubah, mudah menawan org lain, agak pendiam. Pemalu dan rendah diri, jujur dan setia pd segalanya, keras hati untuk mencapai matlamat, tidak suka dikongkong, mudah memberontak apabila dikongkong, suka kegiatan yg lasak, emosinya mudah terluka dan sgt sensitif, mudah mempamirkan marahnya, tidak suka benda yg remeh-temeh, suka berkawan tapi kurang mempamerkannya, sangat berani dan suka memberontak, bercita-cita tinggi dan suke berangan-angan dan ada harapan utk merealisasikan impiannya, pemerhatian yg tajam, suka hiburan dan sukan, suka benda yg bersifat seni, sangat romantik pada dalaman tetapi tidak pada luaran, berkecenderungan pd benda yg tahyul, amat mudah dan boleh menjadi terlalu boros, belajar untuk mempamirkan emosi

MAC
berpesonaliti yg menarik dan menawan, mudah didampingi, sgt pemalu dan pemendam rasa, sgt baik secara semulajadi, jujur pemurah dan mudah simpati, sgt sensitif pd perkataan yg dituturkan dan alam persekitaran, suka pada kedamaian, sgt peka kepada orang lain, sesuai dgn kerjaya yg memberi khidmat kepada org lain, tidak cepat marah dan sangat amanah, tahu balas budi dan tahu kenang budi, pemerhatian dan penilaian yg sangat tajam, kecenderungan utk berdendam jika tidak dikawal, suka berangan-angan, suka melancong, sgt manja dan suka diberi perhatian yg sangat tinggi, kelam kabut dalam memilih pasangan, suka dgn hiasan rumahtangga, punya bakat seni dalalm bidang muzik, kecenderungan kepada benda yang istimewa dan baik, jgn terlalu moody.

APRIL
sgt aktif dan dinamik, cepat bertindak buat keputusan tetapi cepat menyesal, sgt menarik dan pandai manjakan diri, punya daya mental yg sangat kuat, suka diberi perhatian, sgt diplomatik (pandai memujuk ), berkawan dan pandai menyelesaikan masalah org, sgt berani dan tiada perasaan takut, suka adventure, pengasih, penyayang, sopan santun dan pemurah, emosi cepat terusik, try control the emotion, kecenderungan bersifat dendam, agresif, kelam kabut utk membuat keputusan, kuat daya ingatan, gerak hati yg sangat kuat, pandai mendorong diri sendiri dan memotivasikan org lain, berpenyakit disekitar kepala dan dada, sgt cemburu dan terlalu cemburu

MEI
kekerasan hati & degil, kuat semangat & bermotivasi tinggi, pemikiran yg tajam, mudah marah apabila tidak dikawal, pandai menarik hati org lain & menarik perhatian, perasaan yg amat mendalam, cantik dr segi mental & fizikal, tidak perlu dimotivasikan, tetap pendirian tetapi mudah dipengaruhi oleh org lain, mudah dipujuk, bersikap sistematik (otak kiri)suka berangan, kuat daya firasat, memahami apa yg terlintas di hati org lain tanpa diberitahu, bahagian telinga & leher mudah diserang penyakit, daya khayalan yg tinggipermikiran yg tajam, pandai berdebat, fizikal yg baik, kelemahan sistem pernafasan, suka sastera,seni & muzik serta melancong, tidak berapa suka duduk dirumah, tidak boleh duduk diam, tidak punya ramai anak, rajin dan bersemangat tinggi, agak boros

JUN
berfikiran jauh & berwawasan, mudah ditawan krn sikap baik, berperangai yg lemah lembut, mudah berubah sikap, perangaiidea @moodidea yg terlalu banyak dikepala, bersikap sensitif, otaknya aktif (sentiasa berfikir), sukar melakukan sesuatu dgn segera, bersikap suka menangguh-nangguh, bersikap terlalu memilih & mahukan yg terbaik, cepat marah &cepat sejuk, suka bercakap & berdebat, suka buat lawak & bergurau, otaknya cerdas berangan-angan, mudah berkawan & pandai berkawan, org yg sangat tertib, pandai mempamerkan sikap mudah kecil hati, mudah kena selsema, suka berkemas, cepat rasa bosan, sikap terlalu memilih & cerewet, kurang mempamerkan perasaan, lambat nak sembuh apabila terluka hati, suka kepada barang yang berjenama, mudah menjadi eksekutif, kedegilan yg tidak terkawal, sesiapa yg memuji saya adalah musuh saya tetapi siapa menegur saya adalahkawan saya.

JULAI
Sangat seronok didamping, Banyak berahsia dan sukar dimengerti terutamanya lelaki, Agak pendiam kecuali diransang, Ada harga dan maruah diri, Tak suka menyusahkan orang lain tapi tidak marah apabila disusahkanMudah dipujuk dan bercakap lurusSangat menjaga hati orang lainSangat peramahEmosi sangat mendalam tapi mudah terluka hatinyaBerjiwa sentimental jarang berdendam mudah memaafkan tapi sukar melupakan tidak suka benda remeh-temeh membimbing cara fizikal dan mental sgt peka, caring dan mengasihi serta penyayang layanan yg serupa dgn semua orang tinggi daya simpati pemerhatian yg tajamsuka menilai org lain dgn pemerhatian mudah dan rajin belajar suka muhasabah diri suka megenangkan peristiwa atau kawan lamasuka mendiamkan dirisuka duduk dirumahsuka tunggu kawan tapi tak cari kawantak agresif kecuali terpaksa lemah dari segi kesihatan perutmudah gemuk kawal tak kawal dietminta disayangimudah terluka hati tapi lambat pulihterlalu mengambil beratrajin dalam membuat kerja

OGOS
suka berlawak, mudah tertawan kepadanya, sopan santun dan caring terhadap org lain, berani dan tidak tahu takut. orgnya agak tegas & bersikap kepimpinan, pandai pujuk org lain terlalu pemurah & bersikap ego, nilai harga diri yg sangat tinggi, dahagakan pujian, semangat juang yg luar biasa. cepat marah & mudah mengamuk, mudah marah apabila cakapnya dilawan. sangat cemburu, daya pemerhatian yg tajam & teliti, cepat berfikir, fikiran yg berdikari, suka memimpin & dipimpin. sifat suka berangan, berbakat dlm seni lukis,hiburan & silat. sangat sensitif tapi tidak mudah merajuk. cepat apabila ditimpa penyakit, belajar utk relax, sikap kelam kabut, romantik ,pengasih,penyayang suka mencari kawan

SEPTEMBER
sangat bersopan santun & bertolak ansursangat cermat,teliti & teratursuka menegur kesilapan org lain & mengkritik pendiam tapi panda bercakapsikap sangat cool sangat baik & mudah simpati sangat perihatin & terperinci,amanah,setia & jujurkerja yg dilakukansangat sempurnasangat sensitif ygtidak diketahuiorg yg banyak berfikir daya pentaakulan yg baikotak bijak & mudah belajarsuka mencari maklumat kawal diri dari terlalu mengkritikpandai mendorong diri sendirimudah memahami org lain(daya firasat yg tinggi) krn banyak simpan rahsiasuka sukan,hiburan & melancongkurang menunjukan perasaannyaterluka hatinya sangat lama disimpan terlalu memilih pasangansukakan benda yg luasbersistematik

OKTOBER
suka sembang suka org yg sayang padanyasuka ambil jln tengahsangat menawan & sopan santun kecantikan luar & dalamtidak pandai berbohong & berpura-puramudah rasa simpati,baik pentingkan kawansentiasa berkawanhatinya mudah terusik tetapimerajuknya tak lamacepat marahmacam pentingkan diri sendiritidak menolong org kecuali dimintasuka melihatdari perspektifnya sendiritidak sukaterima pandangan orglainemosi yg mudah terusiksuka berangan & pandaibercakapemosi yg kelam kabutdaya firasat yg sangat kuat (terutamanya perempuan)suka melancong,bidang sastera & senipengasih ,penyayang & lemah lembut romantik dlm percintaanmudah terusik hati & cemburuambil berat tentang org lainsuka kegiatan luarorg yg adilboros & mudah dipengaruhi persekitaranmudah patah semangat

NOVEMBER
banyak idea dalam perkara, sukar utk dimengertikan atau difahami sikapnya, berfikiran kehadapan, berfikiran unik dan bijak, penuh dgn idea-idea baru yg luarbiasa, pemikiran yg tajam, daya firasat yg sgt halus dan tinggi, bagus utk jadi doktor, cermat dan teliti, personality dinamik, sifat yg berahsia, pandai mencungkil dan mencari rahsia, banyak berfikir, kurang bercakap tetapi mesra, berani, pemurah, setia dan byk kesabaran, terlalu degil dan keras hati, apabila hendak. Diusahakan sehingga berjaya, taksuka marah kecuali digugat, mudah ambil berat terhadap orang lain, pandai muhasabah diri, cara berfikir lain dari org lain, otak yg sangat tajam, pandai mendorong diri sendiri, tidak hargai pujian, kekuatan semangat dan daya juang yg sgt tinggi, dan apabila hendak sesuatu cuba sampai berjaya, badan yg tough, kasih sayang dan emosi yang sangat mendalam, romantik, tidak pasti dgn hubungan kasih sayang, suka duduk dirumah, sangat rajin dan berkemampuan tinggi, amanah, jujur setia dan pandai berahsia, tidak berapa berjaya dalam mengawal emosi, bercita-cita tinggi, perangai tidak dapat diramal dan mudah berubah-ubah

DISEMBER
Sangat setia dan pemurahBersifat patriotikSangat aktif dalam permainan dan pergaulanSikap kurang sabar dan tergesa-gesaBercita-cita tinggiSuka menjadi orang yang berpengaruh dlm organisasiSeronok didampingiSuka bercampur dgn org Suka dipuji, diberi perhatian dan suka dibelaiSangat jujur amanah dan bertolak ansurTidak pandai berpura-puraCepat marahPerangai yg berubah-ubahTidak ego walaupun harga diri yang sangat tinggiBenci pada kongkonganSuka berlawakPandai buat lawak dan berfikiran dgn logik

Saturday, May 30, 2009

Cuti Seminggu....

Yeahh.....,cuti dah pon bermula....

aku pon tak tahu apa yang nak dipostkan kat sini....tak de idea langsung...cuti ni rasanye tak pegi mane2 kot..perkahwinan abang je pegi..lain2,jalan2 atau melancong tak de kot....rindu sangatla nak jumpa sedara mara kat kampung.....rindu nak cubit pipi Adawiyah,nak jumpa Fikriah...dan sedara yang lain....Klah sampai sini jer...tak tahu nak tulis apa lagi

Thursday, April 30, 2009

Huh.....kelam kabut aku jadinyer...mana tak nye,nisa kene perform 4 persembahan!Prsembahan pertama choral speaking pastu boria,air mata ibu(kene feeling sket) and perarakan kawad kaki.....Nasib baik persembahan choral speaking tu boleh pakai baju boria terus...Kalau tak mesti kelam kabut nak tukar baju uniform sekolah kepada baju boria....Persembahan boria lepas rehat...,so selamatlah siket......yang persembahan air mata ibu tu ,kene buat pergerakan and feeling..Cikgu kata jangan gelak....Dah lah nisa kene duduk barisan depan sebab cg ckp nisa tak main2...Hiihiihiii........Pas rehat jap dari persembahan air mata ibu,kene pulak tukar baju uniform lengkap pengakap sebab kene berarak depan beca yang GPK HEM kita orang naik.....Tu je lah yang nisa nak tulis...

Thursday, April 23, 2009


22hb April pertandingan kawad kaki antara Zon diadakan di UPM. Syukur ke hadrat Ilahi.Pasukan Pengakap Perempuan sekolah ku yang turut disertai oleh diriku berjaya menjuarai kategori perempuan bagi zon kami. Kami akan mewakili zon ke peringkat negeri pada 7hb Mei di Tasik Titiwangsa, Kuala Lumpur.

Aku dalam keadaan demam tetap meneruskan kawad kerana kasihankan jurulatih kami yang bersusah payah melatih kami walaupun pada cuti penggal. Pihak sekolah pula telah menyediakan pelbagai kemudahan untuk kami termasuk kasut yang agak mahal dan bermutu. Jadi aku tabahkan hati dan kuatkan semangat di samping berdoa agar dapat meneruskan kawad formasi itu.

Terima kasih kepada Cikgu Shahril, Cikgu Fairuz, Cikgu Rosnita serta Cikgu P...(ibuku sendiri).

Saturday, April 18, 2009


Saya selepas pertandingan dua minggu yang lalu.

Friday, April 10, 2009

Maulidur Rasul.........?

aku masuk 2 pertandingan masa Maulidur Rasul....bercerita n tilawah...

Tilawah no 1

Bercerita no 2

Nasib baik tak kene perform balik masa sambutan pada hari Sabtu tu.........

Saturday, March 28, 2009

  • Tahukah anda apabila 350ml air yang diambil dari sinki dan kemudiannya dituangkan ke dalam cerek yang mengandungi 150ml air suling dan dibiarkan terdedah kepada nyalaan api bersuhu 100 darjah celcius akan menghasilkan satu cecair yang dinamakan air masak.
  • Percayakah anda yang air sirap merupakan salah satu bahan asas dalam pembinaan sebuah helikopter. Ini kerana kajian telah dibuat, seorang pembina helikopter memerlukan air sirap untuk menghilangkan keletihan semasa membuat helikopter, tanpa air sirap mungkin helikopter tersebut tidak dapat disiapkan.
  • Sebuah kereta yang dipandu selaju 220 km/j tidak akan dapat memotong kereta yang dipandu selaju 40 km/j sekiranya kereta-kereta tersebut dipandu dari arah yang bertentangan
  • Tahukah Anda dalam bahasa Inggeris dan Italy, jurugambar dikenali sebagai paparazi. Perkataan itu dipercayai diambil dari watak paparazzo dalam filem La Dolce Vita yang diterbitkan oleh Federico Fellini pada tahun 1960. Dalam bahasa melayu pula, ayah kepada seorang budak yang bernama Razzi juga boleh dikenali dengan nama papa Razzi.
  • Tahukah Anda bendera negara Denmark telah dicipta 700 tahun lampau, menjadikan bendera paling lama digunakan di dunia lebih lama daripada penggunaan susu cap bendera.
  • Tahukah Anda magnet ialah sejenis logam yang juga digelar besi berani. Sebagaimana namanya magnet ialah besi yang berani menarik butir-butir besi lain kearahnya. Bagaimanapun orang yang diupah untuk menarik kereta bukanlah magnet.
  • Tahukah Anda cicak memutuskan ekornya apabila diganggu. Apabila cicak menyedari yang dia diekori oleh sesuatu, ia akan memutuskan ekornya supaya benda itu tidak mengekorinya lagi atas alasan tanpa ekor sudah tentu ia tidak akan diekori lagi.
  • Tahukah Anda burung dapat pulang ke sarangnya walaupun telah keluar kadangkala hingga beribu kilometer daripada sarangnya tanpa sesat atau silap walaupun tanpa bantuan kompas. Ini kerana setiap sarang burung mempunyai alamatnya yang tersendiri sebenarnya.
  • Tahukah Anda bunyi perkataan lempeng dan tempeleng adalah hampir sama walaupun ia berbeza dari segi rupa bentuknya. Tapi, walaubagaimanapun orang yang kena tempeleng masih boleh memakan lempeng apabila dia berasa lapar.
  • Tahukah Anda gunung berapi yang berusia tiga ratus tahun disahkan masih aktif untuk meletup. Tapi mengikut kajian ahli gunung, api elektrik di rumah kita tidak akan aktif jika tidak membayar bilnya selama tiga bulan.
  • Tahukah Anda orang yang tidak pernah kisah langsung tentang wang ringgit, pangkat, kedudukan dan harta dunia ialah Orang Utan.
  • Tahukah Anda ahli sains seluruh dunia bersepakat jika nasi ayam dimakan sewaktu lapar, perut kita akan mengalami satu tindakbalas yang berupa kekenyangan. Nasi ayam juga boleh digunakan sebagai ubat untuk menggembirakan hati kita bila nasi ayam yang dimakan itu dibelanja oleh kawan kita.

Thursday, March 19, 2009

Pulau Langkawi

Kepulauan Langkawi terdiri dari gugusan 99 buah pulau tropika di persisiran pantai barat laut Semanjung Malaysia ,kira-kira 30km dari Kuala Perlis dan 51km dari Kuala Kedah.Pulau yang di kenali ramai ialah Pulau Langkawi.Pulau Langkawi mempunyai warisan yang begitu unit dan penuh dengan cerita hikayat perwira,burung raksasa,dan puteri jelita dari kayangan.Langkawi dianggap syurga tropika yang mekar dengan tumbuhan khatulistiwa dan didiami oleh habitat yang terpelihara,Langkawi wujud dengan tidak ada tolok bandingnya di antarakepulauan yang sedia ada di Asia Tenggara .Dengan sejarah alamnya bermula dari 500 jutatahu dahulu,pulau ini terdiri dari rangkaian batu-batan yang unik dan merangsangkanimaginasi pengunjung dengan penuh tanda tanya .Gua-gua dihiasi indah oleh rangkaian 'stalaktit'dan'stlagmit'menjemput mereka yang berani untk menjelahi gua-gua tersebut.Pantai di Langkawi yang bersih ,cuaca yang terang dan ceria sesuai untuk pecinta alam menikmati keindahan laut sambil bersantai dan menjalankan aktiviti sukan laut yang mengasyikkan.

TEMPAT-TEMPAT MENARIK DI PULAU LANGKAWI:-
1.Tanjung Rhu Langkawi Tanjung Rhu terletak di sebelah utara Pulau Langkawi dan dinamakan Tanjung Rhu kerana terdapat banyak pokok rhu di sekitarnya .Pemandangan yang indah di sepanjang pantainya pasti memukau setiap mata yang memandang . Perjalanan singkat dengan bot dari Tanjung Rhu akan membawa anda ke pintu masuk Gua Cerita yang menyimpan pelbagai cerita misteri,terdapat tulisan kuno yang masih belum dapat di tafsirkan sehingga kini masih boleh dilihat di dinding -dinding gua tersebut.

2.Pantai-pantai di Langkawi:-Pantai Kok,Pantai Cenang,Pantai Tengah,Pantai Pasir Tengkorok Datai dan Teluk Burau.. Pantai-pantai ini menawarkan suasana perkelahan yang yang mengasyikkan .Hotel mewah dan chalet di sediakan untuk kemudahan pengunjung.Bagi penggemar aktiviti lasak ,pelbagai kegiatan yang mencabar boleh diikuti.Manakala bagi penggemar makanan pula ,pelbagai juadah yang enak turut disediakan oleh restoran di hotel-hotel dan medan selera untuk dinikmati.

3.Tasik Dayang Bunting:-Tasik Dayang Bunting terletak di sebelah selatan Pulau Langkawi ,di kelilingi oleh tumbuh-tumbuhan hijau ,merupakan tasik yang terbesar di Pulau Langkawi.Bukit bukau dan gunung ganang di sekeliling tasik tersebut kelihatanseolah-olah sepeti tubuh seorang wanita hamil yang sedang berbaring (boleh anda perhatikan melalui island hopping)Tasik dan pulau ini mendapat nama dari kisah dongeng masa lalu .Lagenda ini bermula dengan percintaan puteri kayanganyang mengahwini putera bumi .Anak sulong puteri tersebut mati apabila di lahirkan.Maka dengan rasa sedih beliau telah mengebumikan mayat anaknya di tasik tersebut .Sebelum pulang kekayangan ,beliau berdoa melalui saat itu ,setiap wanita yang tidak mempunyai anak akan dikurniakan anak sekiranya mandi ditasik tersebut .

4.Taman Laut Pulau Payar Langkawi:-Taman Laut Pulau Payar terletak dibahagian utara Selat Melaka,kira-kira 19 batu nautika ke selatan Pulau Langkawi .Taman laut ini terdiri daripada Pulau Payar,Pulau Lembu,Pulau Seganang dan Pulau Kaca yang dikelilingi oleh batu-batu karang ..Ianya juga dipenuhi dengan pelbagai hidupan laut yang mempersonakan .Sesuai untuk aktiviti 'snorkling',menyelam dan berenang .Ada beberapa pantai pasir yang sesuai untuk berkelah ,tempat untuk barbeku dan bilik air di kawasan tertentu.Terdapat juga Kawasan Penerangan Pelawat yang menyediakan matlumat mengenai aman laut ini .Pelawat boleh ke Pulau Payar dari jeti Kuah menggunakan katamaran atau bot laju .Perjalan mengambil masa kira-kira 45minit.

5.Kuah- Langkawi:-Pekan Kuah yang terletak di tenggara Pulau Langkawi merupakan pusat untuk pelancong berkunjung ke pulau-pulau lain dengan menggunakan feri .Nama 'Kuah' ini berasal dari cerita dongeng mengenai pergaduhan di antara dua ekor gergasi yang mengakibatkan sebelanga kari tertumpah di kawasan ini .Sempena dengan peristiwa tersebut ,tempat ini diberi nama 'Kuah'.Dahulunya ,Kuah hanya merupakan sebuah pekan kecil tetapi kini ia merupakan pusat bandar yang begitu maju dengan pelbagai kemudahan penginapan dan perniagaan tetapi ianya tidaklah sesibuk bandar-bandar besar yang lain .Kuah ialah pusat membeli-belh bebas cukai dengan berbag .ai barangan yang bermutu manakala restoran-restoran di sini menghidangkan masakan yang lazat terutamanya makanan laut

6.Makam Mahsuri Langkawi:Makam Mahsuri terletak kira-kira 12 km dari bandar Kuah .ia meupakan makam peringatan ke atas pengorbanan Mahsuri di Langkawi,sijelita yang telah dituduh melakukan perkara sumbang .Mahsuri dijatuhkan hukuman bunuh ditikam sehingga mati dengan sebilah keris .Menurut lagenda,darah putih mengalir keluar dari tubuh Mahsuri setelah ditikam dan saat-saat menemui ajalnya beliau telah bersumpah ke atas Pulau Langkawi yang mana ia tidak akam maju dan bahagia selama tujuh generasi.Samada dongeng atau mitos,tujuh generasi telah pun berlalu dan sekarang Langkawi mengalami arus pembangunan yang begitu pesat sekali .

7.Kampung Air Hangat:-Air Hangat terletak dikawasan seluas empat ekar kira-kira 14 km dari Kuah .Kompleks moden ini dihiasi dengan tiga tingkat pancutan iar panas dan mural dari batu sungai sepanjang 18meter yang menceritakan lagenda tempat tersebut .Demontrasi kraft tangan tempatan dan tarian kebudayaan juga diadakan setiap hari .Para pelawat yang meminati kraftangan boleh mengunjungi kedai menjual kraftangan tradisional yang terdapat disini.

8.Langkawi Anna & The King Gallery Tempat pengambaran filem yang indah dan mahal ini telah dibina oleh syarikat perfileman 20th Century Fox pada tahun 1999 untuk pembikinan filem 'Anna and The king'.Dibina keseluruhannya daripada kayu kayan tempatan oleh tukang kayu dari Malaysia dan luar negeri ,istana ini menyerupai istana tradisional kerajaan Siam pada zaman silam .

9.Langkawi Oriental Village:-Oriental village merupakan satu lagi destinasi pusat membeli belah ,kebudayaan dan masakan yang terkini dan unit di Pulau langkawi.Direka khas untuk menyediakan suasana baru membeli-belah di pulau peranginanan bebas cukai ,ia juga turut menempatkan restoran-restoran bertema yang menyediakan berbagai jenis masakan Asia Oriental Village menawarkan lebih daripada 470jenis jenama pereka antarabangsa dan tempatan serta 17000 jenis barang pasti memukau mata para pengunjung.Pertunjukan kebudayaan dan fesyen serta demontrasi kraftangan oleh pakar kraftangan menambahkan lagi suasan kemeriahan membeli belah di situ .Ia berdekatan dengan Langkawi Cable Car ,aktiviti menunggang Gajah dan Telaga Tujuh .

10.Underwater World Langkawi:-Di sini kita boleh menyaksikan berbagai hidupan laut yang di tempatkan didalam tangki kaca .Ia terletak di Pantai Cenang dan merupakan pusat tarikan yang menarik di Langkawi .Terdapat lebih 5000 jenis hidupan laut dipamerkan didalam lebih 100 tangki kaca yang berbagai saiz dan jenis .Tarikan utama adalah ikan-ikan yang besar seperti jerung,pari tropika,penyu serta yang terbaru seperti anjing laut ,penguin dan naga laut .Terowong sepanjang 15mtr telah di bina untuk kemudahan pengunjung berjalan sambil melihat keindahan hidupan laut yang mempersona.

11.Pelayaran ke pulau-pulau Pelayaran:-(langkawi island hopping )ke pulau pulau di sekitar Langkawi amat menyeronokkan kerana pelancong akan dapat menikmati keindahan semulajadi pulau pulau berkenaan .Pelayaran tersebut akan melalui Pulau Dayang Bunting ,Pulau Beras Basah dan Pulau Singa Besar .Aktiviti yang menarik semasa island hopping ini ialah melihat burung -burung helang terbang berdekatan dengan kita untuk makan makanan yang di berikan oleh pemandu-pemandu bot pelancong tersebut .

12.Taman Buaya Langkawi:-terletak di Kubang Badak jalan ke Datai dan Pantai Pasir Tengkorak lebih kurang 32km dari pekan Kuah .Disini terdapat lebih 1000 ekor buaya yang terdiri daripada pelbagai jenis spesis untuk tontonan orang ramai .Jika bernasib baik ,para pengunjung akan menikmati pertunjukkan keberanian manusia bermain dengan buaya pada jam atau waktu tertentu .

13.Dataran Lang Langkawi:-Dataran Lang terletak berhampiran dengan jeti Kuah .Tarikan utama ialah arca seekor Burung helang..Menurut Lagenda ,Langkawi mendapat nama dari perkataan 'Lang' yang merupakan nama pendek bagi 'helang' .Manakala 'kawi' mengikut istilah melayu kuno bermaksut coklat.Maka Langkawi bermaksud Helang Coklat .Di dataran tersebut terdapat sebuah tasik yang indah ,restoran,jejambat ,jeti dan teres yang berbumbung .Kedudukkannya yang berdekatan dengan pantai menjadikan ia sebuah tempat yang menarik bagi pengunjung yang bersiar-siar dan juga menikmati makan malam.Di samping itu ia juga terletak bersebelahan Taman Lagenda Langkawi . Dataran Lang ini kelihatan amat indah terutama di waktu malam .Arca Helang ini terletak di tempat yang strategik bagi mengucapkan 'Selamat Datang' kepada para pelawat yang mengunjungi Langkawi .

14.Galeri Perdana Langkawi:-Galeria Perdana yang terletak di Kilim 10km dari Kuah menempatkan kira-kira lebih 2500 hadiah dan anugerah negara yang dihadiahkan kepada bekas Perdana Menteri Malaysia ,Tun Dr. Mahathir dan isteri .Bahan pameran yang terdapat di sini termasuklah barangan kristal ,barangan kulit,perak,tembaga,seramik dan kaca.Terdapat juga alatan seni muzik dan kraf silam,bahan tekstil dan senjata .Diantara bahan yang turut dipamerkan adalah koleksi prototaip kereta dan pacuan empat roda . Pelawat tidak dibenarkan mengambil gambar didalam galeri ini.Sebuah kedah cenderahati terletak di galeria tersebut menjual gambar gambar bahan pameran yang di pamerkan.

15.Laman Padi Langkawi:-Merupakan lokasi yang mesti dilawati oleh para penggemar pelancongan berasaskan pertanian .Terletak di Pantai Cenang ,kawasan pantai peranginan yang terkemuka Langkawi dan hanya 10minit dariLapangan Terbang ,Laman Padi Langkawi menjadi pusat untuk mempamirkan sejarah ,warisan dan kemajuan industri penanaman padi negara .Diantara tarikan disini ialah muzium beras yang mempamirkan artifak ,carta dan gambar menunjukkan kepentingan penanaman padi kepada negara.Pelawat berpeluang menikmati pemandangan laman ini dari taman atas bumbung .Anda boleh cuba menanam padi menggunakan cara tradisional serta menuai menggunakan cara moden .Terdapat juga restoran serta pusat urut disitu .

16.Taman Legenda Langkawi:-Taman ini mengandungi pokok pokok bunga dan buah buahan tempatan yang memberikan satu pemandangan yang cantik dengan berlatarbelakang kan bangunan warisan Malaysia dan bahan bahan kebudayaan .Di dalam lawatan tersebut anda akan dapati segala kisah sejarah dan tempat tempat yang terdapat di Langkawi di ceritakan di sini .

17.Komplek Budaya Kraf Langkawi terletak di Teluk Yu di sebelah utara Pulau Langkawi ,kira kira 30 minit perjalanan dengan kenderaan dari lapangan terbang atau 35 minit dari pekan Kuah .Terletak di atas bukit mengadap laut ,komplek yang indah ini menawarkan berbagai jenis kraftangan Malaysia seperti batik tulisan tangan dan barangan perak yang di ukir halus .

18.Tasik Dayang Bunting Langkawi:-Tasik Dayang Bunting terletak disebelah selatan Pulau Langkawi ,dikelilingi oleh tumbuh-tumbuhan hijau ,merupakan tasik yang terbesar di kepulauan Langkawi .Deretan bukit dan gunung di sekeliling tasik tersebut kelihatan seolah-olah seperti tubuh seorang wanita hamil yang sedang berbaring.Tasik dan pulau ini mendapat nama dari kisah dongeng masa lalu .Lagenda bermula dengan percintaan puteri kayangan yang mengahwini putera bumi .Anak sulung puteri tersebut mati selepas di lahirkan .Maka dengan rasa sedih beliau telah mengebumikan mayat anaknya di tasik tersebut .Sebelum pulang kekayangan ,beliau berdoa mulai dari saat itu ,setiap wanita yang tidak mempunyai anak akan dikurniakan anak sekiranya mandi di tasik itu .

19.Sungai Kilim Langkawi untuk mereka yang gemar menghayati keindahan alam ,Langkawi menawarkan pemandangan indah dan pengalaman yang sukar dilupakan ,aktiviti pelayaran dengan bot ke Taman Alam Sungai Kilim,sebuah dunia yang berlainan sama sekali . Taman seluas 100kmpersegi ini diselubungi kehijauan hutan paya bakau yang dilindungi ,serta ditaburi pantai terpencil yang putih bersih dan teluk kecil dengan air yang biru dan jernih .Struktur batu kapur yang muncul dari lantai paya bakau dan laut membentuk keunikan geologi yang menakjubkan dengan gelaran seperti kuil Borobudur,Batu Gajah dan Taman Gantung.Selain itu Gua Cerita dan Gua Kelawar yang dikaitkan dengan lagenda dan pelbagai kisah cinta dan misteri menanti anda .

20.Langkawi -Telaga Tujuh (Seven Wells):-Telaga Tujuh terletak disebelah barat laut Pulau Langkawi ,Telaga Tujuh merupakan telaga yang terbina dari kejadian bumi yang menakjubkan .Dinamakan Telaga Tujuh kerana air terjun ini terbentuk dari pecahan 7 telaga semula jadi .Kehijauan pepohon disekitar Telaga Tujuh menambahkan lagi suasana tenang disekelilingnya .Mengikut lagenda ,puteri-puteri dari kayangan sering mandi-manda di telaga ini.

Monday, March 16, 2009

Malam semalam aku meminta ayahku membeli roti keping utk aku sarapan pagi nie...Ayahku pun bercadang nak bawak motor dier...,aku apa lagi berebut2 nak naik...Tetiba mak aku nak ikut so kena naik kete...pastu ayah aku nak tengok rancangan BOLOS,aku pun tunggu lah..,bile habis jer rancangan tue,cite mak pulak mula...Maknanye ada harapan mak tak pegi so aku boleh naik motor.....Then aku,ayahku serta adikku pun pegi naik motor........Ceritanye bermula di sini..,

Dalam perjalanan nak pegi 7 eleven tayar pancit..,kitaorang bertiga so mestilah berat kalau nak patah balik angkut kotaorang yang berat balik smula ke rumah..Ayahku tak berpikir cara lain terus menumpangkan lami di sebuah kedai makan berdekatan sementara ayahku mengepam di Danau Kota punye petrol pam......Aku dalam hati ckp srhlah mak amek kitaorang kat sini....!Adikku yang merengek pada ibuku mahu ikut kami tadi sedih....Dia kata,"Mami tak patut ikut tadi...Menyesal!!!".Aku pulak jawab,"Sapa suruh masa mak suruh temankan dia mami tak nak....Tapi apapun tq sebab ikut,kalau tdk akak sorang2".Aku mengajak adikku kebalai polis...,sebab klu jadi apa2 kitorang kat balai polis.....Balai polis bukannye jauh seberang jalan jer...Tapi adikku takut kerana pernah diusik oleh ibuku bahawa plois suke tangkap budak menangis n hisap puting...So sebab tulah tak jad duk kat balai polis......15 minit kemudian ayhku jemput pakai kete...Nasib baik ayahku memang bawa kunci kete dier...Kalau tdk satu hal lagi nak kene amek kat umah....Balik umah,bukak jer pintu umah adikku terus pergi kat mak aku n peluk...Aku pun cite apa yang berlaku...Ibuku terus gelak dengan tentang celoteh adikku itu...(aku pun sebenarnye menyesal sebab nak naik motor)Hahaha..........

Friday, March 13, 2009

$uk@n TaHuNaN KaL! kE 12

Alhamdulillah,berakhir jugak hari sukan aku....tapi yang hari kedua tuu tak berjalan dengan lancar sebab hujan.....sukan itu berlangsung pada !2 hb mac n 13 hb mac....Acara aku ada banyak...,pada hari prtama iaitu hari Khamis..,aku ada persembahan kawad kaki..cikgu sebelum tuu ada pesan redah jer sume lumpur yang ada kat situ..Maklumlah semalamnyer hujan....,Aku pun dengan penuh semangatnye meredah sume lumpur walaupun masa tengah jalan tuu nampak seluar yang tengah aku pakai tu kotor...tapi,takkanlah dalam barisan tuu nak terhenjut-henjut dek kerana nak elakkan lumpur....Masa nak buat persembahan formasi tuu agak gementar kerana aku yang kene bagi arahan...Tapi setelah jer kami habis buat formasi 1 n 2...,cikgu yang melihat kami sume menjerit mengatakan kehebatan n semangat waja kami nieh sampai seluar-seluar sekali kotor n penuh dengan lumpur...Tapi yang aku bangga sangat masa tuu ialah kerana baju uniform yang aku pakai penuh dengan lencana yang telah aku lulus....He...he...he....Kerah aku nak pujuk mak suruh jahit...Pastu yang aku ada cite dalam blog nie sebelum itu ialah tentang acara yang aku masuk kan???Nilah dier punye keputusan...Lari 4x200 m dapat pingat perak,200 m dapat aku peroleh pingat gangsa(penat tuu nak lari keliling padang),Lari berpagar??Ha...Ha..ha...action jer lebih...Masa latihan ok jer,tapi biler hari yang betul2 dapat nombor 4 oklah tuu,sampai jatuh tergolek tuu...Ada acra tambahan Bola Jaring aku bawa balik pingat perak.....Oklah bukak skolah nanti ada acara lari 4x100 m lum buat sebab ari Jumaat tuu hujan lebat sesangat....

Thursday, March 5, 2009

ApA yAnG tErJAdi????

Merujuk kepada tajuk di atas....kenapa 3 acara lari aku kena ambil bahagian??!Arghhh,dalam 1 satu hari selang 10 minit kena lari mcm2 acara....4 kali 100 meter,100 meter,n also 4 kali 200 meter.....Nasib baik 1 acara tuu aku tak memalukan ibuku yang tengah melihatku menjalani acara tuu....Lompat jauh,,,,dah la ramai cikgu2 yang melihatku termasuklah ibuku...Percubaan sekali,aku lompat tak delah jauh sangat...bila yang betul2 cubaan pertama batal sebab terlebih pijak papan...Tetapi syukurlah yang kedua iaitu yang terakhir aku pass n jauh lak tuu....Itulah yang dikatakan nasib baik kerana aku dapat 3...no1 pun dapat kepada rumah sukan biru...aku pun rumah sukan biru....

ANTARA ACARA YANG AKU MASUK:-
1.Lompat jauh-aku n mimi(mimi tuu atlet sekolah)
2.Lari Berpagar-aku n suraya
3.4 kali 100 meter-aku,mimi,suraya,dinie(kiranya kami 4 orang yang terfamous di dalam rumah sukan
tu...Ha..ha...perasan!)
4.4 kali 200 meter-aku,mimi,suraya,dinie
5.100 meter-aku,suraya


=Inilah sahaja untuk hari ni:)

Tuesday, March 3, 2009

pEl!k Y@nG t@K tErh!ngGA

Hmm....,agaknye ape yang menyebabkan ayahku tetiba lak hari ni amek aku dari tusyen bawa motor yang dah bertahun2 tak digunakan.....Hmm......tak pelah sebab best gak dapat hirup udara segar yang dah lama aku tak hirupp....(ayat apa yang aku reka sampai nernelit-belit lak nieh..?)Akhirnya peperiksaan skdk dah habis...Skarang tunggu skolah agama.....Lambat lagii!!!!!Lepas habis cuti bulan 3....He...he..he bolehlah aku have fun lagi....Eh....mana boleh!!!!(aku nak tulis apa lagi ha???no idea lahh)Adakah pulut kuning n rendang ayam pagi tadi yang dibawa oleh kawan baikku itu telah merunsingkan fikiranku yang gila22 niehh???Ntah larr....,aku nak taip n fikir apa yang nak diletak dalam blog aku nieh pun dah tak tahu....Ok lah.....chow dulu....:)

nota:-Diambil dari blog baru....Sebenarnye memang nak letak kat sini tapi terletak kat sana..

Sunday, March 1, 2009

J@du@LkU

Leg@ YanG tAk tErh!nGgA

huh...!Akhirnya blog ini talah dibuka semula....Bukan apa,selama nie macam diam jer blog nisa ...Sebenarnya yang kata lega 2 sebab jaduak semakinm lama semakin sikit...Sekarang yang tinggal latihan kawad kaki n boria...Bola jaring dah habis,latihan watikah perlantikan pun dah habis....Boria 2 mcm malaslah nk masuk,tapi sebab tak cukup orang,tu yang masuk tuu,..Nanti ada pertandingan spelling,aku awal2 dah daftar...he...he...he...Ceritanya bermula sperti ini,....masa perhimpunan sebelum peperiksaan,cg yang bertugas ada buat kuiz spelling.1 soalan utk satu Tahun....Tahun 4:perkataannye (photosynthesis)
Tahun 5:perkataannye(amphibian)
Tahun 6:perkatannye:entah lah dah tak ingat
Aku pun apa lagi,aku ialah murid pertama yang angkat untuk spelling Tahun 5..Mula2 cikgu tengok je aku,pas2 dia melilau cari murid lain...aku pun angkat lebih tinggi daripada yang lain...Akhirnya cg pilihla aku...Aku pun naik pentas,sebelum itu aku sempat mengenepikan microphone...lalu bertanya,"cg 'amphibian' tu an dia A ke O"....aku tak malu untuk bertanya kerana dia cikgu BI ku...Cg itu menjawab,"Eh,mana boleh bagitau"..Aku pun hentam aku sebut A...Nasib baik betul,tak memalukan lah...Ha..ha..ha..Akhir perhimpunana cg tu buat 1 announcement siapa nak masuk...Tu yang aku daftar nama...Cikgu tu ialah cikgu kesayanganku,Cg Norlin...Aku juga masuk pertandingan Choral Speaking...Dia juga yang ajar...Hmmm...rasanye sampai sini jer lah.....

Friday, February 20, 2009

Bu$y n n0 TimE

huhh....blog aku nie macam dah tak berpenghuni..Ha...ha..busy sesangat sampai nak update blog pun tak sempat.Hari Isnin aku ada test percubaan skolah agama n kebangsaan....Penatnye nak ulangkaji..Sampaikan pernah satu hari tu...,balik skolah agama petang pastu mandi2 sembahyang maghrib..Lepas sembahyang,tunggu mak masak....Yang tak best nye aku nie,tunggu dengan berbaring.So,sampai ke pagi esokla baru bangun pegi skolah..Dalam kelas bestla tak ngantuk tapi yang tak best pulak keje skolah tak siap sebab dah direct tido malam sebelumnye tu...nasib baikla tangan aku ni boleh dikatakan cepat menulis(bolehla cuma kalau tergesa2 cincai)n keje rumah tak banyak...sebelum cikgu masuk tu jugak aku bereskan...Akhirnya cikcu tak tahu aku baru buat...Benda tu berlaku 2 kali...ha..ha..ha..Nak buat cam mana bertungkus lumus berlatih hanya bolajaring yang tak berapa penting...(tapi bila ada latihan meluru tak nak pegi skolah agama,ha...ha...)Tapi yang magic bin ajaibnya bila aku masuk kelas masa kelima terakhir ialah masa Matematik lah selalunya,masuk kelas cikgu dah suruh salin...yang pelik aku boleh jawab tanpa salah,1 soalan tanya kawan..Hmm...nantilah sambung balik...

Thursday, February 12, 2009

Jawapannye....

Sebelumnye nak cakap nilah senarai jawapan teka-teki untuk post yang kat bawah tuu,cuba cari...Jadi checklah jawapan anda semua ya...

1.Kain Songket Cap Gajah Duduk

2.Jatuh laa Nynya tu..

3.Penyapu

4.Jawapan lain salah laa

5.Tangga

6.Pokok nak tumbang laa...

7.Air terjun

8.Slim River

9.Sungai dalam peta laa..

10.Ikan jadi banyak

11.Ikan Duyung

12.Bas Sekolah

13.Milo Ais

14.Kalau angkat dua kaki jatuh laa...

Monday, February 9, 2009

KeSiBuKaN dI bUlAn InI

Ergh....penatnye bulaan ni,antara aktiviti yang memenatkan aku ialah:=
1.bola jaring,kene berlatih sungguh2 cebab minggu depan nak lawan di MSSM...
2.Kawad kaki,kene berlatih suara.nisa kene jadi pelatun...
3.bulan depan sibuk dengan latihan boria....
4.Bulan depan jugak ada latihan watikah perlantikan pengawas...ntah2 kene jadi wakil darjah 5...
5.ntah,aku sendiri pun dah tak ingat apa lagi aktiviti aku di bulan yang memenatkan ini


=Kepenatan melanda diri,
=Dan bulan yang bosan...:(

Sunday, February 8, 2009

1.Dalam banyakbanyak kain,kain apa yang paling berat di dunia?

2.Soalan Matematik,2 Apek tolak 1 Nyonya jadi apa?

3.Ibunya satu,anaknya beribu,apa dia?

4.Kalau 1 + 1 = 2.Jawapan lain apa?

5.Ibunya diurut,anaknya dipijak?

6.Pokok apa bila manusia nampak dia lari?

7.Air apa yang paling berani sekali?

8.Sungai apa yang paling kurus di dunia?

9.Sungai apakah yang tiada air?

10.Kalau semua manusia jadi ikan,ikan jadi apa?

11.Ikan apakah yang mempunyai ketiak?

12.Dalam banyak-banyak bas,bas apakah yang paling pandai?

13.Dalam banyak-banyak mi,mi apa yang boleh makan dengan ais?

14.Kenapa anjing kencing dia angkat satu kaki?

15.Binatang apakah yang matanya kecil tetapi matanya besar?

16.Mana lagi tua,motosikal atau kereta?

17.Ahmad bin Abu.Kalau Kambing bin apa?...

18.Buah apa yang kalau ia dimasak ia timbul?

19.Macam mana nak bezakan antara ikan betina atau ikan jantan?

SILALAH JAWAB, YA.

Lets' share 2gether...

one negative thought
One tree makes one million matchsticks
but one matchstick can burn one milllion trees.
Moral: One negative thought
can burn all positive thoughts.


long life friendship
Follow two things for long life friendship.
1. Don’t talk if you are angry.
2. Don’t take the words seriously
from a friend who is angry!

Saturday, February 7, 2009

aBoUt NeTbaLL

This month I have Netball Competition in MSSM KL.Every morning I have to go for the netball training.But the training is until 10 am cuz I have to study also...I have a trial in 23rd February.There are some position in the netball game...
That is:-
1.Center
2.Wind Attack
3.Wind Defence
4.Goal Attack
5.Goal Defence
6.Goal Shooter
7.Goal Keeper

Sunday, February 1, 2009

Bercuti di Pulau Langkawi

Hari Pertama,29 Januari
Aku menunggu untuk menaiki kapal terbang.Sekarang pukul 6.40,aku ada di dalam kapal terbang untuk fly ke Langkawi.Aku sampai di sana pun hampir pukul 8 malam.Ia mengambil masa satu jam.Aku dan keluarga menyewa van kerana aku pergi dua keluarga iaitu keluargaku n keluarga makcikku.Aku pergi ke Langkawi pun kerana ingin membawa nenekku bercuti kerana telah lama nenekku ingin pergi ke Langkawi.

Hari kedua,30 Januari
Ayahku menyewa tiga bilik:-1bilik-ibu bapaku
1bilik-makcik n pakcikku
1bilik-my siblings n nenekku
Aku bangun pagi lalu mandi untuk pergi bersarapan.Setelah itu,aku pergi melawat tempat bersejarah seperti Makam Mahsuri,Beras Terbakar dan Gunung Mat Cincang.Aku menaiki Cable Car untuk ke Gunung Mat Cincang.Aku sangat excited kerana itu pertama kali menaiki cable car.Apabila sampai di perhentian pertama,aku berasa pening sedikit tetapi aku tetap ingin meneruskan sehingga ke perhentian yang kedua.Selepas itu,aku turun semula.Nasib baik masa turun tu tak laju.Sampai kat bawah aku rasa loya pastu muntah,tu pun sikit je.Sebelum pergi ke Makam Mahsuri,adikku merajuk kerana ingin membeli topi setelah melihat anak makcikku membeli.Bila dah masuk kereta ibuku memberitahu ayahku tentang adikku itu.Lalu ayahku memberi duit RM20 untuk membeli topi untukku dan juga adikku.Bajetnya pula 10ringgit sorang.Abangku tidak dapat topi baru kerana dia dah ada topi,beli kat Indonesia kononnye.Sampai kat sana,bajetnya lari pula.Aku punya RM14.90 dan adikku pula RM15.90

Hari Ketiga,31 Januari
Ayahku tempah tiket kapal terbang untuk balik pada pukul 8 malam.Sebelum itu,kami sempat melawat sesuatu 'tempat'.Ayahku gelarkan 'tempat' itu ialah 'tempat melontar duit'.Sebenarnye aku dan keluargaku pergi ke Pekan,Kuah.Katanya kat situ barang harga murah2.Kami beli Coklat kat sana.Macam-macam lagi tapi malas nak cerita,nantilah.dah penat tangan ni...he he..

Tuesday, January 27, 2009

Pada hari Selasa lepas,aku bersama keluarga balik ke kampung di Sepayang,Pahang.Aku tiba di sana pada pukul 10 malam,hari Isnin.Aku dengan segera masuk ke dalam rumah Mak Teh karana tidak sabar2 ingin berjumba dengan sepupu kesayanganku iaitu Fikriah.Selepas salam mak sedara yang ada di rumah itu,aku segera masuk ke dalam bilik Andak bersama Fikriah.Sebelum itu aku sempat mencubit pipi seorang lagi sepupu aku - Adawiyah.Si gadis cilik yang dikatakan 'Perosak rumah tangga orang lain'.he he....esoknya aku bangun lalu mandi kerana tidak sabar untuk pergi ke rumah Delah.Setelah itu,aku mengenakan baju blouse serta seluar jean berwarna biru gelap.Tetapi Fikriah merajuk dengan ibunya kerana tidak mahu memakai skirt setelah melihat aku memakai seluar jean.Aku cuba memujuknya dengan memberi pinjam seluar aku kerana sememangnya pada masa itu aku mempunyai seluar lebih.dia kata dia ingin memakai seluar itu di rumah Delah kerana takut dimarahi ibunya.Apabila tiba di sana dia terus menukar skirtnya lalu memakai seluarku.Semasa dia barada di bilik Kak Cha(kak nisah),dia terlihat bajunya yang dibeli oleh Delah.Apabila Fikriah ternampak dia terus menceritakan yang Delah ada membeli baju,dia kata Delah membali dua helai.Dia pun apa lagi terus tanya baju seperti itu yang lagi satu kerana ingin membagi aku.kami memakai baju itu bersama-sama kerana kami ingin sedondon.Ramai lagi yang datang ke rumah Delah seperti Keluarga Alang,Mak Teh,Mak Cik Ha,Angah,Mak Cu,dan ramai lagi.(siapa nama yang tak disebut maknanye tarlupa,sorry....)oklah,sampai ini sahaja..

Sunday, January 25, 2009

RILEKS SEKEJAP

Pisang emas dibawa belayar
Masak sebiji di atas peti
Kat pasaraya tak ada hutang hutang
Kalau nak, bayar, Cash On Delivery


Kalau ada jarum yang patah
Jangan di simpan di dalam peti
Kesian betul dengan kau ni
Jarum patah pun kau simpan dalam peti.

Dua tiga kucing berlari
Mana nak sama si kucing belang
Kalau kau berani kejarlah kucing tu
Mesti kau kena cakar sampai berbelang-belang gak..

Kajang Pak Malau kajang berlipat
Kajang hamba mengkuang layu
Kain Pak Malau, Mak Limah yang lipat
Kain aku, si pencuri yang sapu

Rumah Pak Mamat di tepi sawah
Pakai langsir berwarna biru
Ooi Pak Mat, langsir warna biru tak lawa lah
Pakailah warna kuning ke, hijau ke, kelabu asap ke.

Air pasang dalam surut pukul lima
Nyonya bangun pagi siram pokok bunga
Haloo nyonya, mau tanya sikit
Siram pokok bunga aje, tak jual sayur ka?

Tuai padi antara masak
Esok jangan layu-layuan
Kalau padi tu belumlah masak
Janganlah tuai, taklah layu-layuan. .

Limau purut masak di dahan
Batang selasih condong uratnya
Limau purut tak boleh makan
Nanti sakit perut nak kena cari ubat.

Pulau Pandan jauh ke tengah
Gunung Daik bercabang tiga
Buat apa nak ke Pulau Pandan yang jauh tu
Pergi aje ke Kampung Pandan

Sorong papan tarik padan
Buah keranji dalam perahu
Tolonglah jangan makan buah keranji tu
Nanti badan kau orang berbau

Buai laju laju
Sampai pokok sena
Woii, jangan buai laju-laju
Nanti kang tercampak kat pokok sena

Timang tinggi-tinggi
Sampai cucur atap
Cucur atap tak sedap
Cucuk pisang, cucur udang, haaa tu sedap

Saturday, January 17, 2009

Gambar hari jadi

Nanti nisa letak gambar kek harijadi tu sebab blum masukkan dalam thumbdrive untuk save dekat komputer

Sunday, January 11, 2009

Aku ialah anak yang kedua.Aku diberi nama oleh ibu bapaku Khairun nisa'.Pada tahun ini aku berumur 11 tahun.Aku dilahirkan pada tahun 1998 di Hospital Bersalin Kuala Lumpur.Rasanya aku anak yang paling happy go lucky tapi kadang2 suka merajuk.Dan pada hari Jumaat lepas,aku menyambut hari jadiku yang ke-11.kami sekeluarga makan malam di sebuah restoran brnama 'Kak Long Paradise'.makanan kat situ sedap tapi haraganya pun sedap.Tak tahu pula harganye mahal,yelah sekadar nak merasa.Nak tahu makanan sedap ke tidak,kalau sedap boleh mkan lagi untuk hari jadi syahmi n syafiq.Tapi yang tak bestnya,masa makan tu aku demem n selesema.Jadi tak de selera sangatlah nak makan ni.aku tak kisah janji dapat makan dengan keluarga......

Friday, January 9, 2009

Empat belas perkara sunat dilakukan pada hari Asyura (10 Muharram):



1. Melapangkan masa/belanja anak isteri. Fadilatnya - Allah akan melapangkan hidupnya pada tahun ini.
2. Memuliakan fakir miskin. Fadilatnya - Allah akan melapangkannya dalam kubur nanti.
3. Menahan marah. Fadilatnya - Di akhirat nanti Allah akan memasukkannya ke dalam golongan yang redha.
4. Menunjukkan orang sesat. Fadilatnya - Allah akan memenuhkan cahaya iman dalam hatinya.
5. Menyapu/mengusap kepala anak yatim. Fadilatnya - Allah akan mengurniakan sepohon pokok di syurga bagi tiap-tiap rambut yang disapunya.
6. Bersedekah. Fadilatnya - Allah akan menjauhkannya daripada neraka sekadar jauh seekor gagak terbang tak berhenti-henti dari kecil sehingga ia mati. Diberi pahala seperti bersedekah kepada semua fakir miskin di dunia ini.
7. Memelihara kehormatan diri. Fadilatnya - Allah akan mengurniakan hidupnya sentiasa diterangi cahaya keimanan.
8. Mandi Sunat. Fadilatnya - Tidak sakit (sakit berat) pada tahun itu. Lafaz niat: "Sahaja aku mandi sunat hari Asyura kerana Allah Taala."
9. Bercelak. Fadilatnya - Tidak akan sakit mata pada tahun itu.
10. Membaca Qulhuwallah hingga akhir 1,000X. Fadilatnya - Allah akan memandanginya dengan pandangan rahmah di akhirat nanti.
11. Sembahyang sunat empat rakaat. Fadilatnya - Allah akan mengampunkan dosanya walau telah berlarutan selama 50 tahun melakukannya. Lafaz niat: "Sahaja aku sembahyang sunat hari Asyura empat rakaat kerana Allah Taala." Pada rakaat pertama dan kedua selepas Fatihah dibaca Qulhuwallah 11X.
12. Membaca "has biallahhu wa nik mal wa keel, nikmal maula wa nikmannaseer". Fadilatnya - Tidak mati pada tahun ini.
13. Menjamu orang berbuka puasa. Fadhilat - Diberi pahala seperti memberi sekalian orang Islam berbuka puasa.
14. Puasa. Niat - "Sahaja aku berpuasa esok hari sunat hari Asyura kerana Allah Taala." Fadilat - Diberi pahala seribu kali Haji, seribu kali umrah dan seribu kali syahid dan diharamkannya daripada neraka.
.