BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, June 13, 2009


Selepas berlangsungnye perkahwinan Abang Mie...,aku telah mengikut mak cu ke Kemaman manakala ibu bapaku serta adik-beradikku pulang ke rumah di KL.....Walaupun sehari saja aku berada di Kemaman...,aku berkesempatan juga melawat ke punca mata air Telaga Simpul....Aku juga sempat pergi sungai yang berdekatan dengan Telaga Simpul...,dan bermain buaian di taman permainan.....Sewktu aku berada di sungai...sepupuku mengajak aku bergambar di sebuah batu..agak besar juga batu tu...Tiba2 sewaktu dia sedang berusaha untuk ke batu itu..,kakinya tergelincir....Nasib baik dia sempat menarik tanganku...,kalau tidak...dia kata mesti kepalanya dah terhantuk kat batu....Yang peliknye,dia jatuh tapi aku yang basah lenjun....Aku pinjamlah baju anak k.Mi...dan memakai seluar Fikriah...Sambung pulak yang lain..........


Selepas ke Kemaman...,m.cu singgah ke rumah Delah untuk menghantarku kerana aku akan pulang ke KL dengan menumpang Papa dan Delah yang sememangnye akan ke Kl...Jadi aku mesti ke rumah Delah....Mama pun bertanya kepada Fikriah sama ada dia nak ikut ke tak...Sebab ada aku,dia pun jawablah nak....Delah berkata kalau nak ikut bawak Ada sebab tak berbaloilah hantar Fiki sorang je ke Johor lepas balik dr KL...Tp m.cu tak bagi sebab m.cu akan meneruskan perjalanannye ke Kota Tinggi..Takkan Ada tak jumpa atuk dia kot...Pastu apa lagi merajuklah Si Fiki a.ka. Fasha Sandha kononnye tu sebab tak dpt ikut...Mama yang kesian kat dia pun ckp,"Kalau nak ikut ada 1 syarat,kemas baju sendiri dan jangan ada pun yang tertinggal.."Fiki pun tak jadi merajuk...

Sampai saja di KL,kami singgah di rumah Aunty Sue...Makan jap...Dia masak tomyam..Fikriah berbisik dengan nada perlahan tetapi masih boleh didengar orang..,"Asyik2 tomyam...,semalam pon makan tomyam..."Selepas itu,lengannye yang gebu itu dicubit oleh Delah tanpa dilihat oleh orang lain melainkan aku di sebelahnye...Kerana dalam perjalanan ke rumah Delah bersama m.cu kami ada makan mee hoon tomyam....Aku tersenyum sahaj melihat Fiki yang mula mencebikkan mulut sewaktu makan...

Hanya Fikriah yang tidur di rumahku manakala Delah dan Papa tidur di rumah Aunty Sue...(ni baru topik yang kat atas) 2 hari di rumah aku...,rasanya memberi kebosanan kepada Fikriah yang mengharapkan dapat jalan2 dan shopping di situ kerana sememangnye Fiki teringin hendak meronda di KL....Hal itu disebabkan oleh ayahku bekerja dan pulang pada pukul 8.00 malam manakala ibuku belajar di IB (Institut Bahasa) pada setiap cuti sekolah dan akan balik pada waktu petang.Jadi tiada siapa yang dapat membawa kami jalan2 melainkan hanya duduk di rumah,menonton tv dan bermain di taman.... Sori ya FIKI....!!

Ada peristiwa yang membuatkan ibuku tergelak apabila aku ceritakan....Kerana Fiki hanya tersenyum kepada aku apabila ibuku yang kepenatan baru balik dr IB membeli lauk yang dinamakan TOMYAM...Aku cerita lah...,"Mak,masa dalam perjalanan ke rumah Delah m.cu belanja akak dan Fiki makan Tomyam...Lepas tu...,kat umah Aunty Sue pon kitorang mkn tomyam...Semalam kan mak beli tomyam...Masa lepas makan dekat bilik dia kata 3 kali makan tomyam"....Mak aku berkata..,"Nape tak cakap awal2...,kalau tak mak beli lauk lain,"

Aku juga berfikir seperti itu....

Sunday, June 7, 2009

Meriahnyer!!

Pada hari Ahad bersamaan 7 JUn 2009....,majlis perkahwinan Abang Mie dan Kak Ila pon berlangsung....Aku dan Nisa awal2 pagi lagi sudah bersiap untuk ke rumah makcik Ha...Majlis itu bermula pada jam 1.00 ptg.......Sebelum tu,aku menolong ibuku untuk menyusun buah-buahan dan hiasan kuih bersama Kak Iwa dan Mak Cu.....Aku dan sepupuku yang lain diberi tugas untuk memberi cenderamata dan gula2 kepada tetamu yang hadir.Belum pon habis majlis tu,aku dah berhenti kerja........,penatla...Dah la....sampai sini je.....Penat nak taip ni...♥

Tuesday, June 2, 2009

Keindahan Pulau Redang



Pulau Redang, situated 45km off the coast of Kuala Terengganu, is the largest of all Terengganu's islands. From the very first glance, Pulau Redang will enchant visitors with its compelling beauty. Its incredibly azure waters fringed by white sand, against the backdrop of verdant jungle-clad hills make picture-postcard views.
Pulau Redang archipelago comprises 9 islands, the Lima Island, Paku Besar Island, Paku Kecil Island, Kerengga Besar Island, Kerengga Kecil Island, Ekor Tebu Island, Ling Island, Pinang Island and Redang Island. This archipelago is abounds with marvelous marine fishes, turtles and coral reefs, ensuring a great snorkelling and scuba-diving experience. Redang Island which is approximately 7km in length 6km in width, is the largest of all other islands in the Marine Park.
Redand Island boasts two beautiful beaches, the Long Beach or locally known as Pasir Panjang, situated on the east coast and Teluk Dalam Kecil, a sheltered cove tucked away on the northeast of the island. Teluk Dalam Kecil is the location of the Berjaya Redang Beach Resort, a five-star accommodation on the island.
Streching over 800m, Pasir Panjang is a dream come true for sun-seekers. Here, underneath the clear blue sky, one can spend hours by basking in the sun, or strolling by the beach and feel the sensation of soft sand sinking under the feet. The beach is lined by a number of resorts overlooking the sea, offering various styles of accommodation.
A myriad of surprises await beneath the bewithchingly blue sea. The waters teem with a wealth of marine life and corals, and the good visibility makes it ideal for snorkelling and diving. At the Marine Park Centre friendly wrasses, sergeant majors and breams swarm around snorkellers. Divers can look forward to thrilling encounters with black-tip sharks. Rare giant clams and hawkshill turtles too have been sighted here.
Lang Tengah, a 30-minutes boat ride from Redang, is one of the state's best kept secrets. Located midway between the islands Redang and Perhentian, its sparkling white sand and aquamarine waters are simply irresistible. The varieties of hard and soft corals and prolife marine life here make it a perfect destination for divers.
* The best time to visit Pulau Redang & Pulau Lang Tengah is between April and October. Take note that most resorts are closed during the Northeast Monsoon, which blows from November to March.